Skönhetsideal

Allesammans. Här kommer min krönika

Blir man lycklig genom att dölja sitt riktiga jag?

Många tjejer går oftast upp minst en halvtimme tidigare än killarna bara för att hinna med att sitta med pudervippan i ansiktet tills huden är så jämn att den ser ut att tillhöra en docka. Det är nästan hela tiden dem som blir påverkade. Varför? Jo för det alltid varit så. Kvinnorna har alltid varit tvungna att vara vackra för sin partner och alltid varit under mannen. Annars duger du inte som kvinna, för skönhet är ju frihet som de uttrycker sig i reklamerna.

Men visst har vi män också krav på oss. Se maskulina och muskulösa ut. Fast kraven är inte i alls samma utsträckning som tjejernas.


Är det fel att bry sig om sitt utseende? Nej, verkligen inte, för jag menar, är det så fel att vilja ha ett bra yttre. Man får väl hålla på med det om man vill? Folk får enligt mig ofta fel uppfattning om fåfänga. Bara för att man bryr sig om sitt utseende gör en inte till en mer onaturlig och fåfäng person. Snarare en sund person som vill ha ett bra yttre för att de trivs med det. Ditt utseende är en del av dig och du kommer alltid få leva med det, så varför inte göra det bästa av det? Så att man känner sig lite bättre i sig själv. Nu menar inte jag att du ska gå ner fem kilo och lägga på 5 lager foundation för att se ut som idealen. Nej, det säger jag inte. Jag menar att du ska se ut som du vill. Jag vet att det inte är många som vågar se ut som de vill, och jag har själv erfarenhet av detta. Att inte våga se ut som man vill. Men nu bryr jag mig inte längre. Jag ser ut som jag gör och jag trivs med det, varför ska det vara ett sånt problem och varför ska man jämt bli kommenterad för det?


Ni märker väl att vi inte är helt oskyldiga gällande idealen. Vi skapar det vi också. Skrattar kommenterar, och ger blickar åt de som ser annorlunda ut. De flesta har själva valt att ställa sig i kategorin "normal och idealistisk". Det har inte massmedia gjort åt er. Men däremot har media påverkat era val. Klart de har. Ingen kommer undan media och reklam. Alla har sett det nån gång och vissa är mer påverkade än andra. Men visst är det lockande med massmedia som förvränger allt och ger en fel bilder och visar att allt ska vara så perfekt, så rent, så lyckligt, så smalt, så onaturligt och overkligt. Smalt är ju snyggt, i alla fall på tjejer. Killar ska oftast vara halvt muskulösa. Det är så det ska vara enligt media och det är då det blir fel. Riktigt fel.


Jämt och ständigt bombarderas vi med massmedias krav på hur vi ska se ut. Räcker det inte nu? Efter mer än tre hundra bilder varje dag som visar hur vi ska vara så är vi nog nöjda. Vi kan inte nå perfektion. Vi måste börja inse att det är ett omöjligt moment. Det räcker nu. Vi är nöjda. Mer än nöjda. Hjärntvättade. Men varför skapas denna propaganda och varför publiceras den överallt? Vem är hjärnan bakom detta jagförstörande? Pengar är nog en stor faktor. Jag förstörandet är skapat utav allas girighet efter pengar. Det är de som styr det hela, pengar driver detta runt och runt. En produkt måste ju säljas väl, och varför då inte utav en smal vacker modell? Just så som media vill ha det. Produkten måste ju säljas väl för att försäljarna ska tjäna pengar. Med detta säger jag inte att alla försäljare är skyldiga. Såklart de vill ha pengar som alla andra. Utan allt är skyldiga, mer eller mindre. Vår strävan efter perfektion som verkligen är helt absurd nu när man väl tänker på det. Jag märker själv hur påverkad av idealen jag blivit, och jag säger verkligen inte att jag klarat stå emot helt, nej verkligen inte.

Så vad tycker ni nu? Är ett bra yttre verkligen vägen till lycka? Nej. Hoppas vi fattar det snart. Vi måste göra valet. Att bli nöjda med oss själva. Men visst kan det ses som en omöjlighet nu i dagens samhälle, men vi måste börja nån gång. Tänk annars hur det kommer bli. Vi måste verkligen granska media. Kritisera reklamer som påstår att ett vackert utseende löser allt. Vi måste sluta tro på all sån skit. Vi måste göra slut med vårt nuvarande förhållande med skönhetsidealen.

Att vara lycklig är ett val. Du kan välja att vara nöjd med dig själv precis som du är och komma ett snäpp närmre lycka eller så gör du som de flesta, ställer du dig i det långa ledet, tar en nutrilett kur samt låta ditt ansikte drunkna i smink så som media vill ha dig.


Kommentarer
Postat av: Matilda

oh jag e så stolt, du e min efterträdare på hästvedaskola! Dom ska inte tro att dom ska få slippa krönikor och åsikter bara för att jag ger mig av! haha

2008-09-22 @ 19:55:56
URL: http://matildaerking.devote.se
Postat av: Anonym

you GO boy. :D inte spcieltl orginell men andå kanns det som du greppar om en massa saker som inte många andra gor, goodie!

2008-09-24 @ 16:44:51
Postat av: Oliver

ohh. du har helt rätt! himla bra skrivit .. Det väcker verkligen tankar i huvudet på en :)



2008-10-02 @ 14:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0