Är du min lycka.

En buss kräker ut gråa moln ur avgasröret. Dörrarna öppnas och en kö bildas. Folk ställer sig systematiskt på ett led. Ingen trängs. Alla går snabbt och smidigt in, betalar och sätter sig, avlägset ifrån de andra. De sitter där, tysta i sin ensamhet och ingen öppnar sin käft. Den stannar och fylls på med fler ängsliga själar som får ta kollektivtrafiken som transport för att komma nån vart. Eller kanske var det såna miljövänliga jävlar som käkar ekologiskt och sparar på vår sköra, enda jord. Vår förorenade plats, den yta vi alla får dela på. Oavsett vad vi gör, så finns det andra. Vi måste dela den med alla. Alla sorter. Även de du hatar. Även de du älskar. Men ibland är livet så obamhärtigt att de älskade går iväg i tystnad. Eller så finns de där ute? Kanske någon av de miljövänner är just min?
Den som gör mig lycklig.
Bussen stannar och en,två,tre likgiltiga ansikten möter mig.
Kanske såg jag nyss min kärlek.

Nu när du passerat tänker jag.
Är det värt att jag vänder mig om?
Kommer du vända dig tillbaka.
Någon kollar ut genom fönstret eller stirrar ut i intet. Men ingen möter mig blick. Inte en person. Bara tomheten slås emot mig. Piskar mig i ansiktet som ett straff för att jag ens våga tro att du fanns. Hoppet slukas av de svarta innan det ens hunnit växa. Det saktar in. Bussen stannar och jag springer impulsivt ut i kyla. Folk strömmar längs gatan.
Jag kommer finna dig en dag eller natt. Någon gång.
Fröet av hopp börjar så smått växa igen.
Lova att vänta på mig.
Lova.


Kommentarer
Postat av: ida

hihhii, jag delar gärna med mej, de bara o ta :p



eller kanske finns det inget som kärlek. kanske finns det bara en skala av beroende för personer.

2008-11-16 @ 22:19:39
URL: http://idamn.blogg.se/
Postat av: Felix

sweet, gilla texten riktigt mycket :)

2008-11-16 @ 23:30:22
URL: http://felleponkens.blogg.se/
Postat av: TMM

Fast skall man se lite krasst på läget så är det nog bara så att du lyckats se lite av det rejlät insnöade samhället vi lever i idag med en massa tysta, försynta svenskar, livrädda över det faktum att någon KANSKE råkar säga något i hållplatskön. Det är ju förstås bara när man har plakat i näven, är upprörd över FRA-lagen och a-kasseregler de vågar skrika, om man bortser från den där fetfyllan man råkar ut för när man hamnar på krogen. Inte för att jag dricker själv då.



Har du aldrig undrat över varför folk allt som oftast tittar ned i marken dithän de går? Just det! Där finner du precis samma anledning som den som ligger bakom hela systematiken i busspåstigningen. Svensk samhällskultur och dess invånares beteende, är likt Mona-Lisas leende en fullständig gåta...

2008-11-17 @ 01:12:23
URL: http://moralpanik.tornevall.net
Postat av: S as in Sofia

TAck tack!



Detsamma!

2008-11-17 @ 12:31:00
URL: http://sasinsofia.blogspot.com
Postat av: Matilda

ohh, du har gått och blivit djup nu ju. fuck dig. nu känner jag mig så platt och som alla andra idioter ju!

2008-11-17 @ 14:22:51
URL: http://matildaerking.devote.se
Postat av: moa

spännande.

2008-11-17 @ 16:24:25
URL: http://petitantilope.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0